tisdag 14 december 2010

Rumsgran - Araucaria heterophylla

På ett konditori såg jag en sådan fin gran, den såg inte äkta ut så jag var tvungen att känna på den.
Fick information om att den var äkta och inköpt på Växtkraft i Vetlanda, ett ställe som jag inte kände till.
Kände att en sådan gran skulle jag vilja ha, så vi åkte dit.
Oj, vilken affär! Massor av fina växter, dekorationer och andra läckra ting.
Hur i hela friden har man lyckats missa den?

Jag trodde butiken var nyöppnad och frågade hur länge den funnits där. Snopen blev jag när han sa att den funnits där i tre år!!!
Den ligger bredvid Karlssons, Jem & Fix och Jysk, ställen man besökt många gånger och aldrig fattat att byggnaden längst bort var en sådan skattkammare :)

Jag fick tag på en fin rumsgran.

Har ställt rumsgranen i en trälåda

Toppen är formad som en stjärna

Sökte info om denna fina växt på Internet:
Lär befrämja äktenskapslyckan

Tycker inte om kalk, stark sol och torr jord.

Planteras om i blomjord.
Ge svag dos grön krukväxtnäring vår-höst sedan en gång per månad.

Kan stå ute på sommaren och tas in på hösten.
Lättskött.
~~~~~~~~~~~~~~~
Jag hittade också ett gräs som var sprayat i olika glitterfärger och valde turkost.
Till dekoration köpte jag en pärlnål och satte i mitten på krukan.
Det gnistrar fint om denna växt

Pärlan passade perfekt

Undrar varför bilderna blir olika stora, någon som vet?

Ha en fin dag!
Kram nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar